وبلاگ زیست شناسی
  » همانند سازی DNA

  » 
موضوعات مطالب
نويسندگان وبلاگ
آمار و امكانات
تعداد بازديدها:

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 45
بازدید کل : 76735
تعداد مطالب : 13
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1

برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب

طراح قالب

Template By: NazTarin.Com


درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
پيوند هاي روزانه
آرشيو مطالب
لينك دوستان

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

» biologi pakdasht
» دنیای کوچک من...(هاله)
» هرچی تو بخوای
» ردیاب خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ زیست شناسی و آدرس zist14.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





» همانند سازی DNA

 

 علت این است که هر یک از کروموزوم ها در ابتداي تشكيل (پس از تقسيم سلول مادر) از یک مولکول DNA ساخته شده اند ولی قبل از شروع تقسیم آن سلول، DNA همانندسازی می‏کند و هر کروموزوم دارای دو مولکول DNA مشابه می‏شوند. هر مولکول DNA یک کروماتید را تشكيل مي دهد، بنابراین کروموزوم‏ها دو کروماتیدی می‏شوند و در تقسیم میتوز کروماتیدهای یک کروموزوم از یکدیگر جدا می‏شوند و هر كدام به یک سلول می‏روند. در میان همه‏ی مولکول‏های زیستی، DNA تنها مولکولی است که قادر است شبیه خود را بسازد.

از آنجا که DNA اطلاعات وراثتی را از نسلی به نسل بعد منتقل می‏کند باید بتواند به صورتی دقیق همانندسازی انجام دهد. اگر در هنگام همانندسازی اشتباهی رخ دهد که اصلاح نشود، ممکن است در نسل بعد صفت جدیدی ایجاد کند که مطلوب نباشد.

در شروع همانندسازی ابتدا دو رشته‏ی DNA بر اثر شکسته شدن پیوند بین بازهای آلی مکمل مانند دو رشته‏ی زیپ از هم باز می‏شوند. سپس در مناطقی که دو رشته از هم جدا شده‏اند از روی هر رشته، یک رشته‏ی جدید ساخته می‏شود. برای ساخته شدن رشته‏ی جدید، ترتیب بازها از روی هر یک از تک‏رشته‏ها توسط آنزیم به دقت مشخص می‏شود و سپس در مقابل هر باز آلی از رشته‏ی الگو، باز مکمل آن قرار می‏گیرد. مثلاً اگر ترتیب بازها در رشته‏ی الگو به صورت ATTCباشد، در رشته‏ی جدید ترتیب بازها به صورت TAAG خواهد بود. بازشدن دو رشته تا آن‏جا پیش می‏رود که کاملاً از هم جدا شوند.

 


 

 

در همانندسازی DNA، دو آنزیم شرکت دارند. آنزیم اول هلیکاز نام دارد که پیوند هیدروژنی بین بازهای مکمل را می‏شکند و دو رشته را از هم باز می‏کند و آنزیم دوم DNA پلی‏مراز است که در مقابل هر نوکلئوتید، نوکلئوتید مناسب آن را قرار می‏دهد.  

 

 

 

 

هر مولکول DNA جدید، شامل یک رشته‏ی قدیمی و یک رشته‏ی جدید است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در همانندسازی DNA، همیشه یک رشته‏ی قدیمی در کنار یک رشته‏ی جدید قرار می‏گیرد بنابراین به این روش همانندسازی «نیمه‏ حفظ‏شده» می‏گویند.

 

همانندسازی DNA به ساخته شدن یک کروماتید جدید برای هر کروموزوم تک‏کروماتیدی منجر می‏شود. مولکول DNA انجام فعالیت‏های شیمیایی خاصی را در سلول امکان‏پذیر می‏کند. برای انجام هر واکنش شیمیایی در سلول، آنزیم ویژه‏ای با ساختار پروتئینی وجود دارد و دستور ساخته شدن آنزیم‏ها و نوع آن‏ها توسط DNA داده می‏شود.

 

 

 

مولکول بزرگي است که از هسته خارج نمی‏شود. پیام‏های DNA (دستور ساخت پروتئین‏ها) توسط مولکولی به نام RNA که کوچک است، از هسته خارج می‏شود و به سیتوپلاسم منتقل می‏شود.

 

 

 

 

 

چگونگی این عمل و نحوه‏ی ساخته شدن پروتئین براساس دستور ژن در کتاب زیست‏شناسی پیش‏دانشگاهی آمده است.

 

 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





»  نوع مطلب : <-PostCategory->
»  نوشته شده در شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, توسط انجمن پژوهشگران 104 | لينك ثابت |

» عناوين آخرين مطالب ارسالي